Dag-10, dagtocht 3

17 september 2014 - Algarve, Portugal

Vandaag gaan we de andere kant op richting het oosten van de Algarve. We rijden naar Olhos de Agua en dan binnendoor via Vilamoura. Heel groen, luxe resorts, golfbanen en dure jachten in de haven net zoals ruim 20 jaar geleden.

Dan door naar Quarteira want daar is op woensdag een zigeunermarkt waar we doorheen willen struinen. We stoppen bij de haven, kijken wat rond maar geen markt. Een mevrouw bij een kraampje vertelt ons dat de markt in Almansil is, ongeveer 5 kilometer verderop. We rijden er naar toe want dat is net te ver wandelen.

De markt is op een groot terrein buiten het plaatsje, honderden kraampjes met kleding, schoenen, souvenirs, keramiek, speelgoed, gereedschap, je kunt het zo gek niet bedenken. En een compleet terras met eettentjes in het midden. Halverwege betrekt de lucht en binnen 5 minuten regent het, paniek bij de standhouders. De meeste hebben echter zeildoek dat doorloopt tot over de looppaden dus alles en iedereen blijft droog (als je een beetje oplet). Binnen een kwartier schijnt de zon weer volop.

Rond enen hebben we het gezien dus we gaan weer op pad. We willen niet door Faro rijden dus landinwaarts richting Loulé. Daar wordt het wat dwalen want de bewegwijzering in Portugal laat te wensen over. We vinden de weg naar Sao Bras de Alportel en rijden over prachtige binnenwegen richting Tavira. Onderweg bellen we met Wouter die zijn afstudeerpresentatie heeft gehouden, achten en negens, prachtig resultaat.

Aangekomen in Tavira parkeren we en strijken neer op een terras voor koffie en een klein hapje. Daarna wandelen we door het stadje, bekijken kerkjes waarvan Tavira er 37 heeft en het fort met een mooie binnentuin en prachtige uitzichten. We wandelen langs het water naar oude markthallen en vinden onverwacht een mooie keramieken sardine. De brug over, langs het water terug, nog wat oude straatjes door en de andere brug weer terug. We vinden geen leuk restaurant dus we besluiten terug te rijden en onderweg te eten.

We staan zowaar een kwartier in de file voor Faro en vinden onderweg niks leuks dus we besluiten in Olhos de Agua te eten, daar hadden vorige keer nog meer goede restaurants gezien. We eten heerlijk vis, koffie toe en rijden terug naar het hotel.

Morgen vroeg op om de auto in te leveren dus bijtijds onder de wol. Nou ja wol, de airco staat weer aan.