Dag-9, dagtocht 2

16 september 2014 - Algarve, Portugal

We worden wakker met een kletsnat balkon en wolken, een goede dag dus voor ons "strandjes hoppen". Even verse broodjes halen, we moeten wachten in de hal want het hoost maar dat duurt maar 5 minuten. Lekker ontbijten op het balkon in de zon en dan op pad.

We rijden door Albufeira, bovenlangs de haven en gaan gelijk van de weg af de binnenweggetjes op. Het eerste doel is Alcantarilha, de Capela dos Ossos. Het kerkje is zo gevonden en het er naast gelegen kapelletje ook, vreemd gezicht.

Vandaar naar het eerste strand in Armacao de Pera, langs de boulevard gewandeld, neergeploft voor koffie en ijskoffie en daarna langs de vissersboten het strand op. Er worden wat schelpen verzameld en het valt hier al op dat de golven flink hoog zijn, het onweer en de wind van vannacht heeft zijn werk gedaan.

Weer op weg naar Porches, het pottenbakkers dorpje. In het dorpje vinden we niet veel maar even er buiten is een mooie keramiek winkel waar alle schilderspullen inclusief oven in de winkel staan, alles wordt ter plekke beschilderd.

Door naar Senhora de Rocha, een kapelletje op de uiterste rotspunt met prachtig uitzicht. Links en rechts strandje 3 en 4 die we alleen van boven bekijken. Het wordt even donker maar er valt geen druppel en de zon schijnt zo weer.

De volgende stop is Praia do Marinja. We wandelen eerst linksaf over een mooi wandelpad naar strandje 5 en dan verder bovenop de klippen langs strandjes 6 en 7 waar je alleen met een boot zou kunnen komen. De golven beuken op kleine rotseilandjes voor de kust. We nemen het pad rechtsaf van de parkeerplaats waarlangs je helemaal naar Carvoeira zou kunnen wandelen. Prachtige uitzichten, grotten en bogen in de rotsen en golven, hoge golven. We wandelen tot strandje 8 en weer terug.

Het volgende doel is Benagil, niks dan een steile weg naar beneden, een haarspeldbocht en weer steil omhoog. Er valt langs de weg te parkeren en om de hoek blijkt een klein strandje, nummer 9. Hier gaan de golven pas echt te keer, Erna loopt natte schoenen op als ze tijdens foto's maken verrast wordt.

De laatste bestemming is Algar Seco in Carvoeira. Met de trap naar beneden naar een binnenmeertje dat door een boogje in verbinding staat met de zee. Spectaculair. Je kunt nog over een smal paadje om de rotsen heen richting zee. Erna gaat even poolshoogte nemen om te zien hoe de golven hier te keer gaan. De video spreekt voor zich, zelfs van waar ik sta is de mistfontein te zien!!!

We wandelen over de andere trap naar het restaurant beneden maar verderop lijkt het iets te nat dus we laten het erbij. Weer omhoog, langs het aangelegde houten wandelpad richting Carvoeira, we zijn de tel van de strandjes inmiddels kwijt. Van boven zien we een soort raam in de rotswand en dat moet de grot zijn die je via het restaurant kunt bereiken. We draaien om, weer naar beneden en over de rotsen langs de plassen de grot in. Nou dat is de moeite waard, adembenemend. En zelfs hier, tientallen meters boven de zee waaien af en toe golven naar binnen.

We raken niet uitgekeken maar de zon begint onder te gaan, dus richting het stadje, onderweg nog even een stop bij een kerkje, uitzicht op het volgende strand, foto's van een Iers koppel en dan eten. Tonijn en zalm, heerlijk.

We rijden in één ruk naar het hotel en dat was het voor vandaag. Geen reisblog, geen foto's maar Erna kan het niet laten om alvast de video te Whatsappen.

Bedtijd.....