Dag-8, dagtocht 1

15 september 2014 - Algarve, Portugal

Onze eerste dagtocht vandaag, we gaan gelijk op pad naar het eind van de wereld. Om half negen gaat de telefoon, de auto staat al voor de deur in plaats zoals afgesproken om negen uur. Een Opel Corsa met automaat zoals beloofd.

We vertrekken vlot en rijden grotendeels over de N125 (we vermijden de tolweg A22) via Pera, Porches, Lagoa, Portimao, Logos, Vilo di Bispo en Sagres naar Cabo de Sao Vicente, het "einde van de wereld". Inderdaad daar waar we 26 jaar geleden terug moesten omdat Beer uit Marjoleinś buggy gevallen was.

We kijken rond, maken mooie foto's van de vuurtoren, zien de blauwe lucht vanaf de zee omslaan in donkere wolken met een paar spetters. Als we terugkomen bij de auto is de linker achterkant vanaf de voordeur tot de achterkant gebutst en gekrast. En dat terwijl er aan alle kanten ruimte genoeg was, dat is wel een hele slechte chauffeur geweest. We maken wat foto's voor het verhuurbedrijf en zijn blij dat we het eigen risico afgekocht hebben.

We rijden een stukje terug tot een kerkje op een ommuurd terrein en daar blijkt een soort van pad naar beneden te zijn. We gaan voorzichtig omlaag tot bijna bij het water, pauzeren voor foto's en klimmen dan weer omhoog.

We rijden terug richting Sagres en stoppen bij een grote keramiek winkel die we op de heenweg al gespot hadden, prachtige spullen. we dubben of we iets mee gaan nemen maar er zijn nog veel meer van dit soort winkels dus we wachten nog even af.

We rijden naar het Fortaleza de Sagres, waarvan delen dateren uit de tijd van de Portugese prins Henrique, o Navegador (1394-1460). Drie euro entree per persoon en we dwalen een flinke tijd rond op het grote terrein van Ponta de Sagres. Donkere wolken als we door de dikke muren naar binnen wandelen, regen als we het kerkje bekijken maar zon als we verder over het terrein wandelen met prachtige uitzichten, roestige kanonnen, allerlei uitleg over bloemen, planten en dieren, uitkijktorens en wachthuisjes.

We blijven zolang dat we de planning voor de rest moeten aanpassen als we weer op weg gaan. We stoppen bij nog een keramiek winkel die we op de heenweg al gezien hadden, verkennen nog kort een stukje Lagos en Ponta da Piedade voor een volgende uitje en rijden dan langs Portimao terug. We willen niet de N125 weer terug rijden maar binnendoor richting Albufeira dus we slaan af richting Carvoeira. Dat is net zo leuk als we ons herinneren dus we stoppen, wandelen rond en eten uiteindelijk op het plein, met live muziek op een podium op de achtergrond.

Na het eten rijden we binnendoor terug over bochtige en soms donkere weggetjes die we morgen bij daglicht in de omgekeerde richting willen rijden. We zijn na elven terug in het hotel, drinken nog een biertje en rollen moe ons bed in nadat we nog even een plan voor morgen hebben gemaakt.

We gaan "strandjes" hoppen tussen Albufeira en Praia de Rocha, we hebben een lijstje van minstens vijf plaatsjes en standjes.

's Nachts worden we nog een keer wakker van onweer en regen, geen idee hoe laat. We zien het morgen wel.